אם אתם שוקלים להתאבד

דיכאון ומצוקה קשה עלולים לגרום לסבל נפשי בל-יתואר. רק מי שחווה סבל זה יכול להבין עד כמה הוא קשה, שוחק, מפחיד ומייאש. המצוקה היא לפעמים כה קשה עד כי נדמה שאין ממנה מוצא ורק המוות יביא להפסקת הכאב.

אם אתם במצוקה כזו יתכן ואתם מרגישים:

- דיכאון
- יאוש
- חוסר-אונים
- סערה רגשית
- חוסר שליטה
- עוד אתם מרגישים ש -
- שרגשות עזים ובלתי מוכרים מציפים אתכם
- שדברים מוזרים קורים לכם
- שאתם אולי אפילו חוששים לאבד את שפיות דעתכם

יתכן ואתם מרגישים כי בכל פעם שאתם מוצפים בתחושה קשה, היא כואבת יותר מקודמתה. לעיתים יתכן ואתם מרגישים רגיעה, אך לאחר זמן מה הרגשות הקשים שבים ומציפים אתכם. לפעמים הבוקר הוא הזמן הקשה ביותר ולפעמים דווקא הערבים והלילות.


מעל לכל אתם מבוהלים ומאמינים שהכאב הזה לא יחלוף לעולם וכי אין פתרון אמיתי למצוקה שאתם מתמודדים עמה.

חשוב שתדעו כי מצב נפשי כזה הוא כמעט תמיד בר-חלוף, הוא איננו נשאר לתמיד גם אם לפעמים הוא נמשך חודשים.

ידוע כי אנשים רבים שהיו במצוקה כזו נחלצו ממנה והמשיכו לחיות חיים מלאי סיפוק. הם הצליחו לראות כי מה שחשבו שאינו ניתן לפתרון הוא בהחלט ניתן לפתרון, וכי המצב הנפשי הקשה חלף ועבר לו.

חלק מן המצוקה הזו מקורה במצב רפואי ויש לכך מענה תרופתי. חלק אחר קשור למצבים ובעיות נפשיות (שאינן מעידות דווקא על אי-שפיות) ולאלה עוזר הטיפול הנפשי. תרופות עשויות גם לעזור במצבים של כאבים פיזיים ומחלות קשות.

העצה הטובה ביותר שניתן לתת במצבים כאלה היא להתגבר על הפחד והבושה ולפנות לאיש מקצוע (פסיכיאטר/פסיכולוג). שילוב של טיפול תרופתי וטיפול נפשי הם האמצעים היעילים ביותר בהחלצות מן המצב הקשה הזה.

לפעמים קשה להגיע באופן מיידי לאיש מקצוע לכן בפניך שורה של פעולות, שעשויות להקל על הרגשתך, ולו באופן זמני. אנו רוצים להדגיש בשנית כי אין בכך תחליף אמיתי לקבלת עזרה מאיש מקצוע:

היפתחו מבחינה רגשית ודברו עם אדם קרוב. בחרו לכם אדם קרוב שאתם מאמינים בו ויודעים כי הוא מסוגל להאזין לכם, מבלי לשפוט אתכם ומבלי להטיף לכם. הפתיחות הרגשית והשיחה עוזרת בהרבה מקרים להוריד מן הנטל. יש סיכוי רב שתגלו שיש לכם יותר ידידים אכפתיים ממה שחשבתם.

תוכנית פעולה והתעסקות יומית. הקיפאון וחוסר המעש מקשים עוד יותר על הסבל. חשוב שתתכננו את יומכם ואת מעשיכם כך שהיום יהיה מלא בפעילות, ביחוד זו החביבה עליכם. העיסוקים יכולים לעזור לכם להשכיח את הרגעים הקשים. ככל שתעשו יותר תרגישו פחות חלשים ועם יותר כוחות.

שמרו על קשר חברתי. במצב של דיכאון, קשה לפעמים להיות בנוכחות של אנשים אחרים. לפעמים קיים חשש כי אתם שקופים, כי כל מה שעובר עליכם, אחרים רואים. לרוב אין זה נכון, גם אם אנשים רואים את השינוי שחל בכם, אין הם רואים כל מה שאתם חשים. יחד עם זאת, יהיה קל יותר אם לא תנסו להסתיר את מה שעובר עליכם, ותוכלו לשתף אחרים בכך, שאתם עוברים חוויה קשה, ותמצאו לפעמים אנשים המוכנים להקשיב ואף לספר לכם שהם עברו חוויות דומות. תמצאו כי הקשר החברתי עשוי להקל עליכם, למרות הקושי שאתם חשים לשהות בחברת אחרים. אל תנסו להסתתר. מותר לכל אחד להרגיש רע לפעמים. אנשים אינם שופטים אתכם על כך. רובם מבינים את המצב מנסיונם האישי.

פנקו את עצמכם. הרבו בפעילות שבד"כ גורמת לכם הנאה, גם אם אתם חשים כי עכשיו אין היא מהנה כפי שהיתה פעם. פנקו עצמכם במזון, בבגדים, בטעמים, בתחושות ובתחביבים. הקפידו גם על ההופעה והניקיון. עכשיו אתם ראויים לכך יותר מתמיד.



דברו אל עצמכם טובות. לפעמים אנו יכולים להרגיע את עצמנו בצורה הטובה ביותר, כנגד מחשבות שליליות שעלולת לצוץ כמו, תחושת חוסר ערך, חוסר תקווה, חוסר הצלחה ונואשות. עודדו את עצמכם. מותר לכם להחמיא לעצמכם, להזכיר לעצמכם את תכונותיכם הטובות, הצלחותיכם ואת המיוחד שבכם. רצוי שתזכירו לעצמכם שאתם אוהבים ומכבדים את עצמכם, שאתם מצליחים להתמודד למרות הקושי ושאתם יודעים כי תוכלו להתגבר. חשוב כי תזכרו ותגידו לעצמכם שהמצב הקשה הוא זמני, שהוא יחלוף, שאינכם יוצאי-דופן, שאתם יכולים להמשיך לעשות הכל. רשמו את הישגיכם בעבר ובהווה.



הכירו את כוחותיכם. גם במצבים הקשים ביותר אנשים מצליחים לשכוח ולהנות. חשוב לשים לב לעובדה זו ולהכיר כי גם במצב הקשה אתם מצליחים להנות וזה חלק מהחוזק שלכם.

הכירו את כאבכם. שימו לב מה מקל ומה מקשה עליכם, מה גורם לסיפוק (אפילו זמני), מה מכאיב לכם ומתי. שימו לב גם לשינויים במצב רוחכם ואל מה הם קשורים. זה יואיל אם תעשו יומן של הארועים והחוויות הקשות והמקילות כאחד. תנו לעצמכם נקודות זכות (רשמו) על ההתמודדויות שאתם מרגישים שהן חיוביות, גם אם הן עולות במאמצים. כך תגדל תחושת השליטה שלכם במצב.



הכירו את השינויים שאתם חווים. אל תיבהלו מן השינויים שחלים במצב רוחכם. השינויים הפתאומיים שחלים במצב הרוח הדכאוני מהווים את אחד הקשיים הגדולים ביותר. לפעמים, הנפילה שבאה לאחר שמצב הרוח השתפר, מבהילה ומייאשת ונותנת הרגשה כי המצב לא ישתנה. אין זה נכון; השינויים הם חלק מהמצב הקשה ואין הם מעידים בשום פנים ואופן כי המצב הוא אבוד. המצב הוא בהחלט הפיך לטובה. במקום להיבהל מן השינויים - רשמו אותם.

זכרו שבעיות ניתנות לפיתרון. חשוב שתזכרו ותזכירו לעצמכם, שאין בעיה שאינה ניתנת לפיתרון גם אם הפיתרון האפשרי נראה לכם עכשיו כבלתי ניתן להשגה או ככרוך באי נעימות. התחושה שהמצב אינו ניתן לפיתרון היא עניין נפשי ולא מציאותי. ערכו רשימה של פתרונות אפשריים להתמודדות עם הבעיה שאתם סבורים שאינה ניתנת לפיתרון, חפשו אלטרנטיבות, ראו מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, בחרו במתאימות לכם ביותר. יתכן שלצורך מציאת האלטרנטיבות והפתרונות יהיה כדאי להתייעץ עם חבר או איש מקצוע. חישבו גם על אותם פתרונות שאינם באים בחשבון עבורכם ועל כך שאחרים בכ"ז השתמשו בהם והצליחו בכך.



זכרו, המוות הוא קטילת כל האפשרויות של העתיד. ברגעים קריטיים נראה כי הפיתרון היחיד הוא המוות. יתכן כי נראה לכם שרק אז יבואו השלווה והשקט. אלה מחשבות נכלוליות וממלכדות. המוות אינו פיתרון, הוא סוף. המוות יכול לקטוע את כל עתידכם, את כל ההנאות והסיפוקים שעוד מחכים לכם, את כל התוכניות שעוד תוכלו להגשים. אנו יודעים כי היו אנשים רבים שהיו במצב דומה לשלכם והחליטו לשים קץ לחייהם, אך ניצלו בנס. הם הצליחו להביא לשינוי בחייהם, לחיות חיים מאושרים ואף לעשות אחרים מאושרים. המוות, לעומת זאת, לא זו בלבד שיביא סוף לכל ההנאות והסיפוק, הוא גם מהווה מכה קשה לקרובים לכם באופן שלא יוכלו להתאושש ממנו לעולם. יתכן ונדמה לכם כי בכך תוכלו לחסל חשבונות עם אנשים שאתם כועסים עליהם מאוד, או מבקשים למחות נגדם. אולם בסופו של דבר תוכלו למצוא דרכים גם להביע את כעסכם מבלי לפגוע בעצמכם ומבלי לקטול את עתידכם.



זכרו, אפשר ללמוד להתגבר על קשיים ותסכולים. דיכאון ויאוש קשורים לפעמים בתסכולים קשים של הצרכים החשובים ביותר בחייכם (בערך עצמי, בהגשמה עצמית, באהבה, ועוד). התסכול המתמיד גורם למצוקה ולכאב. אולם, דעו לכם כי ניתן ללמוד כיצד להתגבר על תסכולים ולספק את הצרכים החשובים. לשם כך צריך לגשת לבעיות בצורה חדשה ממה שעשיתם עד כה ואת זה ניתן בהחלט ללמוד.



בקשו עזרה מקצועית. למרות הסבל הרב יש אנשים הנמנעים מלבקש עזרה נפשית ורפואית. יתכן כי גם אתם נמנעים מכך מפאת הבושה, חוסר האמון, פחד מתלות בתרופות, פחד מסטיגמה או העדר אמצעים. כל אלה הם חסרי ערך מול האפשרות שתוכלו להעזר כדי לצאת מן המצב הקשה ולחוות ניצחון עליו. עזרה נפשית אינה הופכת אנשים לחלשים או מעידה על חולשה. ההיפך הוא הנכון - האומץ להודות בצורך בעזרה הוא סימן לעוצמה נפשית. תרופות שנועדו להקל על המצב בד"כ אינן ממכרות וכאשר המצב הנפשי משתפר, ניתן בהחלט לוותר עליהן. יש גם לזכור כי השינוי שבא בעקבות עזרה נפשית או תרופתית אינו תמיד מיידי, אך ללא ספק הסבלנות משתלמת.



אל תתפתו לרשעות המעודדת התאבדות. אם הגעתם לאתר זה, אולי נתקלתם גם באתרים אחרים העוסקים בנושא זה. אם אכן כן, יתכן שתמצאו באתרים גם הודעות מאנשים המעודדים אתכם להתאבד ואף מציעים דרכים כיצד לעשות זאת. חשוב שתזכרו כי ישנם גם אנשים המונעים ע"י רשעות לשמה והנהנים לזרות מלח על הפצעים ולהגביר את הסבל. אלה אנשים בעלי ערך עצמי נמוך, חלשים, מתוסכלים, מלאי כעס על העולם, חסרי כישורים, שמוצאים את סיפוקם בהתנהגות מרושעת ורוצים לראות את האחרים כחלשים מהם וכנכשלים יותר מהם. סבלו של האחר מחזק אותם. זוהי דרך נלוזה לשמור על דימוי עצמי ועל ערך עצמי על חשבונכם. אל תתפתו למסרים שלהם ואל תקבלו מהם עצות. ההתעלמות וההתנגדות שלכם למסרים של אנשים כאלה יכולה להיות הצעד הראשון שלכם להתמודדות טובה יותר ונחרצת יותר עם הקשיים. אל תיתנו להם לנצל אתכם ולהיבנות על חשבונכם. השיבו מלחמה שערה.



נקטו פעולה עכשיו - צרו קשר איתנו, קראו חומר שיכול לעזור לכם להתמודד והעיקר - אל תשארו עם זה לבד.

שעות הפעילות של הצ'אט האישי הן בין השעות תשע בערב לחצות.

מחוץ לשעות התורנות, נא לא לשלוח הודעה דרך כפתור הצ'אט. אם ברצונכם להשאיר לנו הודעה אנא עשו זאת רק דרך כאן.

 

מה הוא הצ'ט האישי של סהר?

התנצלות גורפת

אזהרה למתחזים